Som cinc estudiants d'Educació Infantil i Primària de la Universitat Rovira i Virgili. A partir d'aquest blog volem apropar-vos les nostres experiències i fer-vos sentir participants de la nostra formació.
jueves, 24 de enero de 2013
LA PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA (PDI)
Si mirem no gaire enrere, podem veure la gran evolució de les pissarres en l’aula en poc temps:
• La pissarra verda amb el guix:
La pissarra verda tradicional s'ha utilitzat des de sempre i encara avui segueix essent la protagonista en molts contextos escolars, a causa dels pocs recursos econòmics. Les eines bàsiques per a l'ús de la pissarra verda són el guix i l’esborrador.
• La pissarra blanca amb el retolador:
En moltes aules la pissarra blanca va substituir la pissarra verda tradicional. L'adaptació del docent a la pissarra blanca no va suposar cap problema, ja que els procediments a seguir eren similars i simplement van haver de substituir el guix per un retolador.
• La Pissarra Digital Interactiva (PDI):
En alguns espais dels centres educatius es va realitzar la primera introducció al món digital des de l'aula, incorporant un sistema format per un ordinador i un projector que emetia les imatges sobre la pissarra blanca.
La pissarra digital interactiva (que es caracteritza per la seva resolució) implica la connexió, la configuració i el maneig bàsic d'un conjunt d'elements senzills:
- Components físics: ordinador, projector, superfície interactiva (l’àrea de dibuix on es detecten les eines de treball), dispositiu de control de punter (que permet projectar un format adequat per la visualització col·lectiva, tot i que també s’hi pot escriure directament amb el dit o amb llapis electrònics) i cablejat (cable USB, cable RJ45 o de red, connexió sense cables o Bluetooth i connexions basades en tecnologies per radiofreqüència) per a la connexió d'aquests elements.
- Sistemes complementaris: retoladors, escànner, càmera web,suport per poder moure la PDI si no està fixa, etc.
- Els programes: el programari és necessari perquè pugui existir comunicació entre l'ordinador i la PDI, aportant més eines de suport a la tasca docent (permet gestionar la pantalla, capturar imatges, etc.)
Cal que el docent conegui perfectament el conjunt d'eines, tant el maquinari com el programari que necessita tenir disponibles.
PER QUÈ UTILITZAR LA PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA (PDI)?
L'ús de la PDI busca complir els següents objectius:
• Utilitzar les TIC en el procés ensenyament-aprenentatge.
• Fer tasques actives i participatives.
• Transmetre a l’alumnat la complementació d'aquest recurs.
• Enriquir les pràctiques educatives a l'aula.
• Actualitzar l'escola, fent-la digna del segle en el qual estem, doncs implica una important renovació metodològica i un canvi en la metodologia educativa.
• Facilitar les explicacions dels conceptes de programacions.
• Ensenyar l’alumnat a interactuar amb aquesta eina.
• Treure més profit a l'ús de l'ordinador i d'Internet.
• Investigar amb l'alumnat perquè desenvolupi aquesta capacitat des d'edats primerenques.
APORTACIONS DE LA PISSARRA DIGITAL INTERACTIVA ALS PROCESSOS D’ENSENYAMENT-APRENENTATGE:
- Augmenta la participació dels alumnes. Acostuma a agradar-los sortir a presentar materials i treballs, els hi permet compartir imatges i textos, i també facilita el debat a classe.
- Augmenta l'atenció dels/les estudiants ja que participar els motiva més i augmenta el seu desig d'aprendre.
- Augmenta la comprensió: multimedialitat, més recursos disponibles per mostrar i comentar, major interacció. Permet visualitzar conceptes i processos difícils i complexos.
- Facilita el tractament de la diversitat d'estils d'aprenentatge i potencia l’ensenyament visual i tàctil (l’alumnat pot fer exercicis on s'utilitzi el tacte i el moviment en la pantalla).
- Ajuda en Educació Especial: pot compensar problemes de visió (en la PDI es pot treballar amb caràcters grans), d’audició (la PDI potencia un aprenentatge visual), de coordinació psicomotriu (en la PDI es pot interactuar sense ratolí ni teclat). L'escriptura a la PDI és més fàcil i còmoda.
- El professorat es pot concentrar més en observar el seu alumnat i atendre les seves preguntes, ja que no està mirant la pantalla de l'ordinador.
- Augmenta la motivació del professorat: disposa de més recursos; obté una resposta positiva dels estudiants; pot preparar classes molt més atractives i documentades (el material creat es pot anar adaptant i reutilitzar cada any); és un recurs flexible i adaptable a tots els graus d’ensenyament (permet reforçar activitats d’un tema determinat, combinant el treball individual i grupal de l’alumnat); permet fer videoconferències amb docents d’altres centres (s’afavoreix l’aprenentatge comunicatiu); estalvia temps (els docents poden accedir a gràfics, diagrames i plantilles que espoden guardar i reutilitzar)...
FUNCIONAMENT DE LA PDI:
El seu funcionament és molt senzill:
1. La pissarra transmet a l’ordinador les instruccions del seu funcionament.
2. L’ordinador envia al projector de vídeo les instruccions, per poder visualitzar-les.
3. El projector emet el resultat sobre la pissarra, fet que permet veure en temps real, a la persona que utilitza l’equip, el que es fa sobre la pissarra i com ho interpreta l’ordinador.
QUIN TIPUS D’ACTIVITATS PODEM REALITZAR AMB LA PISSARRA DIGITAL?
- Fer presentacions i explicacions temàtiques com també de treballs d’alumnes.
- Preparar itineraris (sortides escolars) amb Google Maps.
- Realitzar activitats JClic.
- Projectar vídeos.
- Repassar glossaris.
- Visualitzar galeries d’imatges, i conèixer, comentar i manipular imatges d’obres d’art.
- Completar mapes muts.
- Treballar amb l’EDU365.
- Crear activitats interactives.
- Mostrar i fer aportacions al bloc de la classe.
- Crear esquemes o mapes conceptuals.
- Exercitar activitats de lectura eficaç.
- Llegir i treballar contes a l’aula.
- Fer i corregir activitats col·lectivament.
- Comentar una notícia als diaris digitals.
- Practicar l’ortografia, els nombres...
INCONVENIENTS DE LA PDI:
- S'ha de tenir connexió a Internet ràpida.
- Cal que el videoprojector se situï al sostre i amb bona lluminositat, per tal de reduir les ombres.
- Cost elevat de manteniment.
- La calibració és molt important, perquè el videoprojector és mòbil.
- Els mestres han de rebre una bona formació didàctica-tecnològica, per tal de poder superar els obstacles que la pissarra digital interactiva pugui crear.
- Alguns estudis afirmen que, a llarg termini, pot generar greus malalties oculars, cardiovasculars i cerebrals.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
M'ho he llegit i m'ha agradat molt, és molt bonic això que feu de transmetre a la gent tot allò que apreneu, segur que arribareu molt lluny, ánim! Faré arribar aquest blog fins el racó més llunyà de Conca!
ResponderEliminarMolts petons, "amb molt d'amoor"!
Moltissimes gràcies Mónica!! Ens alegra molt que us agradi i aixó ens dóna ànims per continuar endevant. Esperem que poc a poc el nostre objectiu es compleixi: mateixes oportunitats per a tothom!
ResponderEliminarUn petó molt fort.
Amb mooolt d'amor =)